خاصیت اسید پالمیتیک
نوشته شده توسط : b.gholami

اسید پالمیتیک یک اسید چرب اشباع با فرمول شیمیایی C16H332O2 است. این اسید رایج ترین اسید چرب اشباع موجود در حیوانات، گیاهان و میکروارگانیسم ها است. شکل ظاهری این ترکیب کریستال های سفید رنگ است.

خواص اسید پالمیتیک

اسید پالمیتیک یک اسید چرب اشباع با 16 اتم کربن است. این اسید دارای نقطه ذوب 62.9 درجه سانتیگراد و نقطه جوش 351 درجه سانتیگراد است. حلالیت اسید پالمتیک در آب بسیار کم است، اما در حلال های آلی مانند اتانول، هگزان و کلروفرم حل می شود.

اسید پالمیتیک یک اسید ضعیف است. pKa این اسید 14.6 است. آریا طب

کاربرد اسید پالمیتیک

اسید پالمیتیک کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارد. از جمله کاربردهای این اسید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد در صنایع غذایی: از اسید پالمتیک به عنوان افزودنی غذایی استفاده می شود. این اسید به عنوان امولسیفایر، تثبیت کننده، غلیظ کننده و عامل طعم دهنده در محصولات غذایی استفاده می شود.
کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی: اسید پالمتیک به عنوان ماده اولیه در تولید محصولات آرایشی بهداشتی مانند صابون، شامپو، کرم ها و لوسیون ها استفاده می شود. این اسید به نرمی و لطافت پوست کمک می کند.

کاربرد در صنعت داروسازی: اسید پالمتیک به عنوان ماده اولیه در تولید داروهایی مانند قرص، کپسول و ژل استفاده می شود. این اسید به جذب بهتر داروها کمک می کند.
کاربرد در صنایع شیمیایی: اسید پالمیتیک به عنوان ماده اولیه در تولید محصولات شیمیایی مانند صابون های صنعتی، روان کننده ها و پلاستیک ها استفاده می شود.

عوارض جانبی اسید پالمیتیک

اسید پالمیتیک در مقادیر زیاد می تواند برای سلامتی مضر باشد. این اسید با افزایش سطح کلسترول بد (LDL) و کاهش سطح کلسترول خوب (HDL) در خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

علاوه بر این، اسید پالمیتیک ممکن است با افزایش التهاب در بدن، خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید را افزایش دهد.

داناآزما

 




:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: