مواد اولیه برای مواد شوینده: از صابون تا نانولیپیدها
نوشته شده توسط : b.gholami

فروش مواد اولیه شوینده مواد ضروری در زندگی روزمره ما هستند. ما از آنها برای شستن لباس، ظروف، سطوح و حتی بدن استفاده می کنیم. آماده سازی ها با از بین بردن کثیفی و چربی سطح مورد نظر را تمیز می کنند.

مواد اولیه شوینده انواع مختلفی دارد که هر کدام خواص و کاربردهای خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی انواع مواد اولیه مواد شوینده و کاربرد آنها می پردازیم.

صابون

صابون یکی از قدیمی ترین مواد شوینده مبتکران شیمی است که از واکنش یک اسید چرب با یک ماده قلیایی مانند هیدروکسید سدیم یا هیدروکسید پتاسیم ساخته می شود. صابون دارای دو قسمت آب دوست و آبگریز است. قسمت آبدوست به آب و قسمت آبگریز به چربی و کثیفی متصل می شود. به همین دلیل صابون می تواند چربی و کثیفی را از سطح پاک کند و به آب منتقل کند.

صابون ها در دو نوع مایع و جامد تولید می شوند. معمولاً از صابون های جامد برای شستشوی دست و بدن و از صابون های مایع برای شستن لباس ها، ظروف و سطوح استفاده می شود.

سورفکتانت ها

سورفکتانت ها ترکیباتی هستند که دارای دو قسمت آبدوست و آبگریز هستند. سورفکتانت ها در فرمولاسیون بسیاری از مواد شوینده از جمله صابون، مایع ظرفشویی، شامپو و شوینده های صنعتی استفاده می شوند.

سورفکتانت ها بر اساس ساختار مولکولی به دو دسته آنیونی و غیر آنیونی تقسیم می شوند. سورفکتانت های آنیونی مانند سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لوریل اتر سولفات (SLES) دارای یک گروه کربوکسیلات در انتهای مولکول خود هستند. این گروه کربوکسیلات به آب متصل می شود و قسمت آبگریز مولکول را به سمت چربی و کثیفی هدایت می کند.

آنزیم ها

آنزیم ها ترکیباتی هستند که سرعت واکنش های شیمیایی را افزایش می دهند. آنزیم ها در بسیاری از مواد شوینده از جمله مایع ظرفشویی و شامپو استفاده می شوند.

آنزیم ها می توانند به تجزیه چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها کمک کنند. به همین دلیل استفاده از آنزیم ها در مواد شوینده می تواند قدرت پاک کنندگی آنها را افزایش دهد.

سایر مواد اولیه برای مواد شوینده

علاوه بر مواد اولیه ذکر شده، از مواد اولیه دیگری نیز در تولید مواد شوینده استفاده می شود. این مواد شامل موارد زیر است:

قلیاها:

قلیاهایی مانند هیدروکسید سدیم و هیدروکسید پتاسیم بازرگانی شیمیایی تهران به عنوان مواد قلیایی کننده در مواد شوینده استفاده می شوند. قلیایی می تواند به تجزیه چربی ها و پروتئین ها کمک کند.
فسفات ها: فسفات ها به عنوان نرم کننده آب در مواد شوینده استفاده می شوند. فسفات ها می توانند به جلوگیری از رسوب و گرفتگی در لوله ها کمک کنند.

مواد نگهدارنده:

از مواد نگهدارنده برای جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها در مواد شوینده استفاده می شود.

عطر و رنگ:

از عطر و رنگ برای بهبود ظاهر و بوی مواد شوینده استفاده می شود.

مواد اولیه شوینده نانو

در سال های اخیر استفاده از نانو مواد اولیه برای شوینده ها رو به افزایش بوده است. مواد اولیه شوینده نانو در اندازه نانو هستند. این اندازه کوچک اجازه می دهد تا مواد پاک کننده نانو به عمق پارچه نفوذ کند و آلودگی و چربی را به طور موثرتری از بین ببرد.





:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: