ذخیره آب آشامیدنی با مخزن آب
نوشته شده توسط : b.gholami

منبع آب ظرفی است که برای ذخیره آب استفاده می شود. با توجه به نوع آب ذخیره شده در مخازن می توان آن را به دو نوع مخزن آب آشامیدنی و مخازن آب غیر شرب طبقه بندی کرد.

مخزن آب چیست؟

مخزن آب البرز مخزن وسیله ای برای نگهداری و ذخیره مایعاتی مانند آب نمک، آب ساده یا محلول کلر است. این دستگاه در بسیاری از صنایع مانند آبرسانی و فاضلاب کاربرد دارد.

آب انبار یکی از معماری های سنتی ایرانی است که نشان از اهمیت آب و ذخیره آن در ایران باستان دارد. این سازه یک مخزن آب زیرزمینی است که برای ذخیره آب آشامیدنی در فصل تابستان استفاده می شد.قرار گرفتن این مخزن در عمق کمتر از سطح زمین باعث خنک شدن آن شده است. علاوه بر مخازن، مخازن دیگری مانند دریاچه ها از دیرباز مورد استفاده انسان ها بوده است. حوضچه ها مخازن روبازی بودند که در فواصل معین توسط کانال های آبیاری شهری پر می شدند.

برخلاف آب مخزن، آب دریاچه برای مصارفی مانند توالت و شستشو استفاده می شود. اما امروزه از مخازن مختلفی برای ذخیره آب استفاده می شود که هر کدام برای ذخیره سازی نوع خاصی از آب استفاده می شود.مخازن آب در اصل از سنگ، چوب یا گل ساخته می شدند. اما امروزه برای ساخت مخازن آب از مواد اولیه مختلفی از جمله مخازن فلزی، پلیمری و بتنی استفاده می شود. این مخازن برای ذخیره آب استفاده می شوند و به دو صورت پیش ساخته و در محل تولید می شوند.

کاربردهای مخزن آب

از زمان های قدیم تا به امروز، مردم آب را در مکان های مناسب ذخیره می کردند تا در مواقع نیاز از آن استفاده کنند. استفاده از مخزن می تواند راه خوبی برای ذخیره آب باشد.مخزن آب برای باغ می تواند از هدر رفتن آب جلوگیری کند و آب را برای روزهای مورد نیاز ذخیره کند. ضمن اینکه با گرم شدن هوا در فصول گرم، مصرف آب افزایش یافته و احتمال قطع آن وجود دارد.مخازن آب در ابتدا برای ذخیره آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گرفتند، اما امروزه مخازن آب کاربردهای مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ذخیره آب برای باغ

آبرسانی به ساختمانهای مسکونی
برای تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود
تولید سپتیک تانک
ذخیره سازی مواد شیمیایی مانند اسیدها
اطفاء حریق از آتش نشانی
آبیاری محصولات کشاورزی





:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: