صنایع دستی در ایران
نوشته شده توسط : b.gholami

کاردستی نوعی کار است که در آن اشیاء تزیینی و کاربردی فقط با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می شود. معمولاً این کلمه به روش های سنتی ساخت کالاها و وسایل مختلف اشاره دارد. تسلط برای هر یک از این موارد مهمترین معیار است. چنین چیزهایی اغلب از نظر فرهنگی یا مذهبی غیرعادی هستند. اقلامی که به صورت انبوه تولید می شوند یا با ماشین های مختلف ساخته می شوند، صنایع دستی نیستند.

هر شغل یا صنعتی را نمی توان به راحتی در زمره مشاغل دسته بندی کرد. برای اینکه یک محصول صنعت تلقی شود باید دارای ویژگی های خاصی از جمله نقش فرهنگی و هویت یک ملت (دارای بار فرهنگی)، عدم سرمایه گذاری کلان نسبت به سایر حوزه های صنعتی، توانایی ایجاد و توسعه باشد. در مناطق مختلف (شهر، روستا و جوامع عشایری) استقرار آسان مراکز تولیدی، با ارزش افزوده بالا نسبت به سایر صنایع، خودکفا و با تکیه بر مواد اولیه بومی، حامی رشد و توسعه اقتصادی و دارا بودن زمینه های مناسب برای صادرات می باشد.

آنچه مقوله صنایع دستی را از صنایع دستی متمایز می کند، هدف از ساخت آنهاست. صنایع دستی وسایلی هستند که برای استفاده و فرسودگی، پوسیدگی و غیره در نظر گرفته شده اند. استفاده از آنها بیشتر از یک دکوراسیون ساده است. صنایع دستی اغلب به عنوان آثار فرهنگی و سنتی در نظر گرفته می شوند زیرا بخشی از الزامات زندگی روزمره هستند. در حالی که هنر و صنایع دستی بیشتر یک فعالیت تفریحی و نمایش کامل یک تکنیک خلاقانه است. از نظر عملی، انواع مختلف صنایع دستی به دلیل شباهت در کاربرد، همپوشانی زیادی دارند. صنایع دستی ارزان قیمت اینجا کلیک کنید.

صنایع دستی در ایران

پتو بافی در سیستان و بلوچستان ایران
بر اساس گزارش سازمان صنایع دستی ایران، 370 حوزه صنایع دستی وجود دارد که در 24 دسته طبقه بندی می شوند. از جمله بهترین صنایع دستی کشور که در سطح بین المللی مورد توجه قرار گرفته است می توان به فرش دستباف اشاره کرد که نشان دهنده پایگاه فرهنگی و هنری ایران در جهان است.صنایع دستی پرنون کلیک کنید.

10 ژوئن روز جهانی صنایع دستی است.

600 صنایع دستی در یونسکو ثبت شده است.

450 رشته صنایع دستی متعلق به ایران است که 287 رشته آن متعلق به شهر اصفهان است.

ایران سومین کشور بزرگ تولید کننده صنایع دستی در جهان است. 

در ایران سازمان میراث فرهنگی مسئولیت این اداره را بر عهده دارد.

صنایع دستی معروف ایرانی:

جنبش هنر و صنایع دستی در غرب
جنبش هنرها و صنایع دستی در اواخر قرن نوزدهم به عنوان اصلاحات طراحی و جنبش های اجتماعی در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. طرفداران آن ایده‌آل‌های بنیان‌گذاران جنبش، مانند ویلیام موریس و جان راس کین را تکرار می‌کنند، که پیشنهاد کردند در جوامع ماقبل صنعتی مانند اروپای قرون وسطی، مردم از طریق فرآیند خلاقانه صنایع دستی به تحقق می‌رسند. این در تضاد با اثرات بیگانه‌کننده کار صنعتی است.





:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: