نحوه تهیه و خرید کیتوسان چگونه است
نوشته شده توسط : b.gholami

خرید کیتوسان (به انگلیسی: Chitosan) مشتقی از گلوکان با واحدهای تکرار شونده کیتین است که توسط Roget در سال 1859 با یک عامل شناخته شده ظاهر شد و بسیار رایج تر از نوع ثانویه است. جوشاندن کیتین در محلول پتاسیم با غلظت مشخص به دست می آید.کیتین یک موکوپلی ساکارید طبیعی با فرمول شیمیایی (C8H13NO5) است که به وفور در اسکلت بیرونی بندپایان مانند میگو، خرچنگ و همچنین در گیاهان پایین تر مانند مخمر و کوتیکول حشرات یافت می شود.

کیتین از کلمه یونانی keton به معنای پوشش سخت گرفته شده است. این ترکیب برای اولین بار توسط براکونوت ویکی پدیا در سال 1811 توصیف شد.


کیتوزان تجاری از اسکلت بیرونی بندپایانی مانند میگو استخراج می شود.
اهمیت کیتین در تهیه کیتوزان از آنجا ناشی می شود که کیتوزان به دلیل زیست سازگاری با سایر مواد، قابلیت هضم آسان، غیر سمی بودن، جذب بالا و در دسترس بودن به عنوان حامل دارویی در محصولات بالینی استفاده می شود.

کیتین از نظر ساختاری با سلولز تنها در یک گروه استامید متفاوت است.

اهمیت کیتوزان

کیتوزان با فرمول شیمیایی (C6H11NO4) از استیل زدایی کیتین به دست می آید که به دلیل سمی نبودن، خاصیت جذب بالا، امکان تجزیه در طبیعت، سازگاری با محیط زیست، صرفه اقتصادی، قابلیت حذف گسترده است. طیف رنگ ها و فلزات، سینتیک سریع و در نهایت امکان تهیه مشتقات فراوان از آن بسیار جالب توجه است. خواص کیتوزان اغلب به ماهیت شیمیایی آن بستگی دارد. شامل:

درجه حذف فولاد
وزن مولکولی
بلورینگی
بار یونی گروه های عاملی

تهیه کیتوزان

واکنش استیلاسیون، با افزودن محلول غلیظ هیدروکسید سدیم و حرارت، گروه های استیلامین موجود در کیتین به عوامل آمین تبدیل می شوند.

تعداد گروه های استیل در زنجیره پلیمری تفاوت بین این دو پلیمر را مشخص می کند. به طور کلی، وجود 50٪ گروه های آمید به عنوان مرز بین کیتین و کیتوزان در نظر گرفته می شود. یعنی پلیمری که درجه استیل زدایی آن کمتر از 50 درصد باشد کیتین و بیش از 50 درصد آن کیتوزان نامیده می شود.

اهمیت درجات مختلف داستیلاسیون

در نمونه‌های تجاری کیتوزان، درجه استیل‌زدایی آن همیشه کمتر از 95 درصد است، زیرا افزایش بیش از این مقدار، تولید را گران‌تر می‌کند و بر این اساس قیمت آن را افزایش می‌دهد. کیتوزان با درجه بالایی از استیل زدایی در پزشکی استفاده می شود.

برنامه های کاربردی

تصفیه فاضلاب و مهندسی آب
کیتوزان به دلیل ماهیت چند کاتیونی خود می تواند به عنوان یک منعقد کننده عمل کند و همچنین می تواند یون های فلزات سنگین را به عنوان یک عامل کیلیت به دام بیاندازد.

صنعت کاغذ و بسته بندی

زیست تخریب پذیری و سازگاری بالای آن با محیط زیست باعث شده است که کیتین و کیتوزان در صنعت بسته بندی و همچنین در کاغذهای قابل بازیافت مورد استفاده قرار گیرند.





:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: