آشنایی با گلدان میناکاری
نوشته شده توسط : b.gholami

مس نام عنصری در جدول تناوبی با نماد شیمیایی Cu (برگرفته از کلمه لاتین cuprum)، عدد اتمی آن 29 و عنصری فلزی با قابلیت چکش خواری و رسانایی حرارتی و الکتریکی بالا است و دارای بالاترین رسانایی الکتریکی بعد از نقره اما به دلیل قیمت مناسب این فلز بیشتر از نقره در سیم های برق و... استفاده می شود مس خالص نرم و چکش خوار است و در صورت قرار گرفتن در هوای آزاد رنگ زرد متمایل به قرمز دارد.

مس و آلیاژهای آن هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد. در دوره روم باستان از معادن مس در قبرس بهره برداری می شد.ریشه نام لاتین مس از کلمه syprium به معنای فلز قبرس می آید که بعداً به مس کوتاه شد. ترکیبات مس معمولاً به صورت نمک‌های مس (II) یافت می‌شوند که رنگ آبی یا سبز کانی‌هایی مانند آزوریت و فیروزه که در گذشته جواهری محسوب می‌شدند به دلیل این فلز است. مس در معماری ساختمان و هنرهای تزئینی نیز کاربرد دارد. خرید گلدان میناکاری کلیک کنید.

تاریخچه 

غارنشینان فلات ایران در حدود 5000 سال قبل از میلاد به دلیل تغییرات آب و هوایی و تشکیل مزارع و چمنزارها به دشت کوچ کردند و زندگی جدیدی را آغاز کردند و تمدن آنها نسبت به ادوار گذشته پیشرفته تر بود. مشاهده گردید. مردمانی که در فلات ایران زندگی می کردند سفال می ساختند و با گل چیزهایی می ساختند و با پختن آن آثار زیبایی خلق می کردند.

گاهی متوجه می شدند که بعضی از ظروف خاکی آنها در اثر ضربه نمی شکند و همچنین گاهی از ظرف هایی که در آتش می گذاشتند ماده ای خارج می شد که پس از سرد شدن جامد می شد. آنها این ماده را مس می نامیدند و از آن در ساخت ظروف و ابزار کشاورزی و جنگ بسیار استفاده می کردند. در اواخر دوره نوسنگی مردم این منطقه چاقوها و تیغه های خود را با مس می ساختند و کم کم این گونه ابزارها جایگزین ابزار سنگی رایج تا آن زمان می شد.

در هزاره چهارم پیش از میلاد مردم دشت های فلات ایران در کار و زندگی پیشرفته تر بودند. اگرچه در این عصر از سنگ در ساخت ابزار و ادوات استفاده می شد، اما فلز نیز بیش از دوره قبل وارد صنعت شد. در این دوره ذوب مس رایج شد و ابزار با ریخته گری ساخته می شد.

مصنوعات مس و برنز

مصنوعات مس و برنز از شهرهای سومری و مصنوعات مصری از مس و آلیاژ بازارمینا آن با قلع به دست آمده متعلق به حدود 3000 سال قبل از میلاد است. یک سیستم لوله کشی مسی با قدمت 5000 سال در یکی از اهرام کشف شد. مصری‌ها دریافتند که افزودن مقدار کمی قلع قالب‌گیری مس را آسان‌تر می‌کند، بنابراین آلیاژهای برنزی که در مصر یافت می‌شوند تقریباً به قدمت مس هستند. استفاده از مس در چین باستان حداقل به 2000 سال قبل از میلاد برمی گردد و برنز مرغوب تا 1200 سال قبل از میلاد در آن کشور تولید می شد.

توجه داشته باشید که چون مس برای استفاده و استفاده مجدد به راحتی ذوب می شود، دوران مذکور تحت تأثیر جنگ ها و فتوحات قرار گرفت. در اروپا، مرد یخی [Ötzi]، مردی 3300 سال قبل از میلاد مسیح که در شمال ایتالیا در نزدیکی مرز اتریش به دقت حفظ شده بود، تبر با نوک مسی با خلوص فلز 99.7٪ در دست دارد. مقدار زیادی آرسنیک در موهای او نشان می دهد که او در تصفیه مس نقش داشته است.

استفاده از برنز در مرحله ای از تمدن به قدری گسترده بود که به آن عصر برنز می گویند. برنج برای یونانیان شناخته شده بود، اما اولین بار توسط رومی ها به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. به دلیل زیبایی درخشان - همانطور که در زمان های قدیم برای ساختن آینه استفاده می شد - و همچنین به دلیل ارتباط آن با قبرس که با الهه مرتبط است، در اسطوره ها و کیمیاگری فلز مس با الهه های آفرودیت و زهره مرتبط است. در کیمیا، علامتی که آنها مس می پندارند، علامت سیاره زهره نیز هست.





:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: