تاریخچه میناکاری و انواع میناکاری
نوشته شده توسط : b.gholami

بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی علاقه مند به دیدار با ایرانیان هستند. و این پس از ورود به کروگوهای دیگر و فرک های بیشتر است. پیدایش این هنر را تابک عطار و واشید حدود 5000 سال پیش می دانند. البته آثاری از دیگر کشورهای اروپایی پیدا شده که بیش از 500 سال قدمت دارند! یا 6 حلقه طلا تزئین شده با مینا، حدود قرن 13th. در هر صورت روشن است که هنر میناکاری از دامان ایرانیان و کیشور ایران وارد کشورهای دیگر شده است.تندیس ساعت دار گلدان مینا کاری اینجا کلیک کنید.

میناکاری چیست؟

مینا هنری لوکس است که از ترکیب دو عنصر آتش و خاک ایجاد می شود. میناکاری در واقع نقشی از نقاشی است که با اجرای آن بر روی فلزاتی مانند طلا، مس و نقره، اجسام را تزئین می کند.

حصیر زارعون مینا کاری

پشت مینای لعاب دار به دو صورت کک سازی و خمشی انجام می شود

عمل آوری:

به این ترتیب سطح فلزی مورد نظر به شکل دایره برس کشیده می شود و با قرار دادن کاغذ در مرکز دایره، سطح ظرف و سطح ظرف شکل می گیرد. با برخورد به دیوار شکل گرفته است. سفال های مذکور دارای شکل و طرح کلی نصار راد برید است.

خمکاری:

در این روش اقلام تک تکه مانند بشقاب یا کاسه توسط دستگاه خم کن ساخته می شود. اگر دستگاه مورد نظر از چند قسمت (مانند: آب نبات، آجیل، شکلات و ...) تشکیل شده باشد، از ترکیب مس، روی و برنج به همراه پودر قلع یا بوراکس برای پوشاندن درزها با استفاده از لحیم کاری استفاده می کنند.

انواع میناکاری

میناکاری نیز مانند انواع هنرهایی که در کشور عزیزمان وجود دارد بسیار گسترده و پر از ظرافت های آن است، قبل از خرید انواع ظروف میناکاری شده، آشنایی با طرح های مختلف این هنر بر روی ظروف می تواند شما را در انتخاب دقیق یاری کند. آماده کمک است

نقاشی مینا

رایج ترین مینای نیل گون مینا موجود در بازار مینای رنگ شده است. برای طراحی مینای نقاشی در مرحله اول سطح مورد نظر ورق انتخابی را به هر شکل دلخواه برش می دهند، در مرحله بعد که بسیار مهم است ورق یا سطح کار خم می شود تا از شکستگی ورق جلوگیری شود. یعنی ته گی را روی حرارت زیاد سرخ کنید و بلافاصله در آب قرار دهید به همه این مراحل راک می گویند. سپس برای زدودن گریس ورق کار که معمولا مسی است با استفاده از محلول جوهر آب و جوهر گوگرد، ورق را دوغاب می کنند.

سپس کل کار سه بار لعاب می شود. در این مرحله که لعاب کار آماده شد می توان طرح مورد نظر را روی آن کشید و سپس حرارت داد، در این قسمت برای فرم دهی و ثبات رنگ کامل می توان جسم را چهار تا پنج بار حرارت داد. البته کارهایی با زمینه طلایی و رنگی معمولاً پنج بار در کوره قرار می گیرند، اما کارهای با زمینه سفید چهار بار در کوره قرار می گیرند.

 





:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: