انواع تندیس بته جقه مینا کاری پرداز
نوشته شده توسط : b.gholami

ماده ای است که برای پوشاندن سطح بدنه های سرامیکی و فلزی و استحکام بخشیدن به اجسام ساخته شده استفاده می شود و این مواد به صورت شیشه هستند. در مورد لعاب مینا تعاریف و گفته های زیادی وجود دارد که رایج ترین آنها ماده شیشه مانند است.لعاب برای ایجاد ویژگی های مختلفی از جمله ایجاد سطحی زیبا و غیر قابل نفوذ در ظروف در برابر مکان های مرطوب و مرطوب و جلوگیری از خوردگی رطوبت در سطح آنها ایجاد و استفاده می شود. 

انواع لعاب مینا

در میناکاری از لعاب لعاب برای تقویت و پاکسازی سطح کار استفاده می شود و برخی از انواع آن عبارتند از:

1. ظروف را در آب لعاب دوغ غوطه ور یا غرق کنید

2. لعاب (پاشیدن لعاب دوغ) با تفنگ

3. ریختن لعاب بر روی بدنه اشیا توسط افرادی که کار بلد هستند

4. پاشیدن لعاب بر روی اجسام با نیروی فرار از مرکز ظروف

لعاب مینا در کجا استفاده می شود؟

لعاب مینا را می توان بر روی اجسام و ظروف ساخته شده از فلز، سرامیک، شیشه، سنگ یا هر ماده دیگری که در برابر دمای ذوب مقاومت می کند استفاده کرد.ظروفی که در آنها از لعاب استفاده می شود به ظروف لعاب دار معروف هستند که در آن لایه نازکی از لعاب کشیده می شود و بیشتر مواد آن شیشه ای است و این باعث درخشندگی و زیبایی سطح می شود.همین اعمال روی شیشه انجام می شود و از آنها به عنوان شیشه لعاب یاد می شود. از لعاب در سفال برای تزیین و زیباسازی اشیا نیز استفاده می شود که در اصطلاح به آن لعاب های روی لعاب می گویند که همان لعاب است. مینای دندان است.ظروف و ابزار ساخته شده را مینا کاری می نامند و به افرادی که در ساخت آن مهارت بالایی دارند نیز مینا کاری می گویند.

مینا

میناکاری یک حرفه بسیار قدیمی به حساب می آید زیرا یک فناوری قدیمی با سابقه طولانی ثبت شده در تاریخ است. در گذشته از مینا برای ساخت زیورآلات استفاده می کردند و با گذشت زمان توانستند ظروف را به زیبایی مینا کاری کنند.تندیس بته جقه مینا کاری پرداز  اینجا  کلیک کنید.

مزایای لعاب مینا چیست؟

لعاب که لایه ای بسیار نازک از شیشه شفاف است، روی محصولات سرامیکی یا فلزی ریخته می شود. لعاب ریخته شده روی فلز یا سرامیک و سفال زیبایی ایجاد می کند.

لعاب مینا لایه بسیار نازکی است که قبل از پخت روی سطح آن ریخته می شود تا اشیا شفاف شود.

قیمت محصولات میناکاری شده

قیمت محصولات مینا بر اساس کار انجام شده بر روی آن متفاوت است. اما قیمت ظروف لعابی و اشیایی که روی آنها لعاب میناکاری شده برای شفافیت و مقاومت بیشتر آنها گرانتر است.

امروزه از تندیس ها و سازه های داخلی به عنوان هدیه در مراسم ها و همایش های بزرگ به منظور حمایت از تولید داخلی استفاده می شود. برای ساخت این تندیس ها که اهمیت بسیار بالاتری دارند سعی می شود از نقوش زیباتر و شکیل تری استفاده شود و برای براق و جذابیت بیشتر این هدایا از لعاب مینا نیز برای جذابیت بیشتر استفاده می شود. بینندگان جذب زیبایی و هنر ایرانیان خواهند شد.

هنر میناکاری یا نقاشی را مینیاتورهای آتشین و تزئینات فلزی و کاشی با لعاب مینا می نامند. میناکاری یا نقاشی هنر نقاشی و تزیین سطح فلزات است که با چسباندن رنگ های روشن به آن تزئین می شود. مینا صیغه مؤنث مینا در فارسی به معنای بهشت ​​است. مینا به رنگ لاجوردی بهشت ​​اشاره دارد. صنعتگران ایرانی این هنر را از دوره ساسانی ابداع کردند و مغولان آن را به هند و دیگر کشورها گسترش دادند. ژان شاردن، جهانگرد فرانسوی که در زمان صفویه از ایران دیدن کرده بود، به مینا کاری اصفهان اشاره کرد که شامل نقشی از پرندگان و حیوانات بر زمینه گل های آبی، سبز، زرد و قرمز بود.

لعاب مینا کاری در کجا به کار می رود؟

از لعاب میناکاری می توان بر روی اجسام و ظروف که از جنس فلز، سرامیک، شیشه، سنگ یا هر مواد و ماده دیگر که در برابر دمای ذوب از خود مقاومت نشان می دهند استفاده کرد.

ظروفی که در آن ها از لعاب استفاده شده است به نام ظروف لعابی شناخته می شوند که یک لایه نازک لعاب که بیش تر مواد تشکیل دهنده آن از شیشه است کشیده شده و این کار باعث درخشندگی و زیبایی سطح کار می گردد.

بر روی شیشه نیز همین اعمال انجام می شود و به عنوان شیشه لعابی از آن ها یاد می شود در سفال ها نیز برای تزیین و زیبا کردن اجسام از لعاب استفاده می گردد که در اصطلاح به آن مینا های بیش لعاب گفته می شود که همان لعاب میناکاری است





:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: