موارد حقوقی وکیل حقوقی در اصفهان
نوشته شده توسط : b.gholami

وکیل شخصی است که بر اساس یک قرارداد وکالتنامه برای انجام کاری از طرف شخص دیگری اعم از حقوقی (شرکتی) یا حقیقی منصوب می شود. بر اساس اصل 35 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در کلیه دادگاه ها، اصحاب دعوا (خواهان و خوانده) حق انتخاب وکیل برای خود دارند و در صورت عدم امکان انتخاب وکیل، باید وکیل انتخاب کنند. فرصت تعیین وکیل داده شده است.

وکیل یعنی چه؟

وکیل شخصی است که موکل خود مجاز است برای او وکیل دیگری تعیین کند. منظور از داشتن وکالت این است که وکیل می تواند به دیگری وکالت دهد و شخص دیگری را به عنوان وکیل برای انجام امر به موجب قرارداد وکالت تعیین کند.

مطابق ماده 672 قانون مدنی حق وکالت از موارد استثنایی است و طبق ماده 673 قانون مدنی در صورتی که وکیل بدون داشتن وکالت، اجرای امر را برای که مشتری او را به شخص دیگری اختیار کرده است. در صورت وارد آمدن خسارت به موکل، هم وکیل اول و هم شخص ثالث در مقابل موکل مسئول خواهند بود. یعنی مشتری می تواند برای جبران خسارت به هر یک از این دو نفر مراجعه کند.وکیل حقوق در اصفهان  کلیک کنید.

انواع وکالتنامه و صدور وکالتنامه

1- امانت دادن به دیگری: به نحوی که در اعطای وکالت از طرف وکیل اذن صریح یا ضمنی به انجام امور داده می شود. در این صورت وکیل اول حذف نمی شود و می تواند وکیل دوم را کنترل و تحت تأثیر قرار دهد. در این صورت فوت وکیل اول وکالت وکیل دوم را باطل می کند

همچنین علاوه بر موکل وکیل اول می تواند وکیل دوم را نیز عزل کند. 2- تفویض وکالت: در این صورت وکالت به شخص ثالث منتقل و وکیل اول منتفی می شود. در این صورت موکل حق عزل وکیل دوم را دارد و وکیل اول در این مورد اختیاری ندارد.

انواع وکلا
به طور کلی در ایران هشت نوع وکیل وجود دارد که به شرح زیر است: 1- وکیل منتخب: هر گاه شخصی وکیل خود را شخصاً انتخاب کرده و با تنظیم قرارداد وکالت، او را به عنوان وکیل منتخب منصوب کند تا حق خود را حفظ کند. در مراجع قضایی می گویند.

2- کمک وکیل: در مواردی که افراد برای دفاع از حقوق خود در پرونده های قضایی نیاز به وکیل دارند ولی به دلیل کمبود بودجه یا دلایل دیگر با حکم دادگاه یا تصمیم کمیسیون مجلس نمی توانند وکیل انتخاب کنند. کانون وکلا، در این موارد وکیل به صورت رایگان از حقوق شما دفاع خواهد کرد. به چنین شخصی وکیل گفته می شود. 3- وکیل تسخیری: فردی است که در پرونده های کیفری ایفای نقش می کند

وکیل اتفاقی:

اگر فردی در رشته وکالت تحصیل کرده باشد، اما شغلش وکالت نباشد، می خواهد مشکلاتی را که بستگان نزدیکش در قوه قضائیه دارند، خارج از آزمون سیکل و وکالت، از این انجمن حل کند. برای اخذ پروانه وکالت می تواند با طی مراحل قانونی و پرداخت هزینه های مربوطه اقدام نماید. فردی که با این روش برای حفظ حقوق عزیزان خود عمل قانونی داشته باشد، وکیل تصادفی نامیده می شود. 6-

وکیل کارآموز:

به وکلایی اطلاق می شود که زیر نظر وکیل ناظر وکالت می کنند.

وکیل دادگستری: کلیه افرادی که در رابطه با اجرای ماده 187 قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور پروانه وکالت را از مرکز کارشناسان و مشاوران حقوقی پزشکی قانونی دریافت کرده اند. به ضابطان دادگستری زنگ زدند. وکلا 8- وکیل شهدا یا وکیل مدافع: در مواقعی که بسیج و ایثارگران با مشکلات حقوقی و قضایی مواجه می شوند، وکلایی که در اجرای قانون حمایت قضایی یا قانون سپاه دارای مجوز از اداره حفاظت قضایی هستند، به عنوان وکیل شهدا فعالیت می کنند. بسیجیان در دادگاه حاضر شده که به آن وکیل مدافع می گویند.

پرونده های وکالت چه موضوعاتی را پوشش می دهند؟

به جز موارد خاص در دعاوی دادگاه، وکیل می تواند در پرونده هایی با موضوعات مختلف و بسیار گسترده وکالت بدهد که برخی از آنها عبارتند از: 1- وکیل خانواده: وکیل خانواده وکیلی است که در اقامه تخصص و تجربه داشته باشد. و رسیدگی به پرونده های خانوادگی مانند وکیل مهریه 2- وکیل مدنی: وکیل مدنی وکیلی است که در رسیدگی به دعاوی حقوقی و کیفری راجع به امور مالی و دعاوی ملکی از موکل دفاع می کند.

وکیل دادگستری دیوان عدالت اداری: وکیل دیوان عدالت اداری وکیلی است که تسلط کامل بر مباحث قانون شهرداری‌ها و اطلاع از رویه قضایی دیوان عدالت اداری و همچنین آرای صادر شده از هیات عمومی دیوان عدالت اداری را داشته باشد. ۴- وکیل چک و سفته: وکیل دعاوی چک وکیلی است که با دانش و شناختی که از قوانین چک و رویه قضایی دادگاه‌ها دارد می‌تواند به خوبی از حقوق موکل خود دفاع کند. برای اینکه وکیلی در حوزه چک مسلط باشد باید از قوانین مدنی و تجاری مطلع باشد.

وکیل مهاجرت

شخصی که برای ارائه خدمات خارج از چارچوب اداری مهاجرت آموزش دیده است. در واقع، یک وکیل مهاجرت فعال به مهاجران کمک می کند تا فرم های مهاجرت را پر کنند یا پاسخ های آنها را ترجمه کنند. 6- وکیل ثبت احوال: وکیل ثبت احوال در امور حقوقی مربوط به ثبت احوال از قبیل تغییر نام و نام خانوادگی، تغییر اسناد و اخذ کپی اسناد و شناسنامه و ... تخصص دارد و با قوانین مربوط به امور مدنی آشنایی دارد. ثبت..

وکالت نیز مانند سایر مشاغل در جامعه امروزی نیازمند تجربه و تخصص کامل است. هر وکیلی در زمینه خاصی از حقوق تخصص دارد، به عنوان مثال، برخی در زمینه املاک و مستغلات، برخی دیگر وکیل خانواده و طلاق هستند و برخی دیگر در دعاوی حقوقی تجربه دارند. وکیل شدن به خاطر یک پرونده خیلی سخت است، باید ببینید که من به اندازه کافی وکیل، حرفه ای و بیست نفر بد بودم.

بسیاری از افراد با توجه به مشکلات حقوقی خود به دنبال وکیل مجرب و آگاه در اصفهان هستند. لازم به ذکر است که دریافت حق الزحمه بالا از وکیل نشان دهنده صلاحیت و تجربه وی در زمینه کاری وی نیست، ممکن است برخی از وکلای با تجربه کمتر نسبت به سایر همکاران برای کسب تجربه هزینه کمتری دریافت کنند.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که بهترین وکیل در اصفهان چه ویژگی هایی دارد؟ بهترین وکیل در اصفهان در پاسخ به این سوال نباید در ارائه مشاوره حقوقی دقیق و کامل به موکل خود کوتاهی کند. با توجه به اینکه موکل می تواند در مورد شخصی ترین مسائل زندگی خود با وکیل صحبت کند، صداقت و امانتداری باید از دیگر ویژگی های مهم یک وکیل خوب باشد.





:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: