میناکاری چیست؟
نوشته شده توسط : b.gholami

مینا کاری هنر درخشان و چشم نواز ترکیب عناصر خاک و آتش است که بر روی فلزات مختلف مانند مس، طلا و نقره و همچنین روی سرامیک انجام می شود. طرح ها و نقش های مینا معمولا روی لعاب سفید به رنگ های آبی یا سبز و گاهی زرد و قرمز ایجاد می شود.

برخی تاریخ هنر میناکاری را به مصر باستان نسبت می دهند و برخی دیگر معتقدند مینا در ایران متولد شده و سپس به سایر نقاط جهان راه یافته است. برخی معتقدند هنر میناکاری در ایران به دوران اشکانیان و ساسانیان برمی گردد. اما شواهدی از نوعی میناکاری در دوران هخامنشیان وجود دارد.قیمت گلدان میناکاری در اصفهان اینجا کلیک کنید.

هنر میناکاری

در هنر میناکاری پرنون ، عموماً طرح های مختلفی با قلم سفید روی ظروف مسی، نقره ای یا طلایی با زمینه آبی، سبز و گاه قرمز کشیده می شود. اما رنگ غالب در میناکاری آبی است که ما را به یاد وسعت نیلی آسمان می اندازد و به همین دلیل نام این هنر میناکاری بر آن گذاشته شده است. چنان که مینا در لغت به «آسمان آبی» تعبیر شده و گنبد مینا در ادبیات فارسی کنایه از «آسمان» تلقی می شود; مثلاً حافظ شیرازی در بیتی از غزل معروف می گوید:

گفتم این جام جهان بین به تو کی داد حکیم؟

گفت آن روز که این گنبد مینا می‌کرد

مرحوم دهخدا در لغت‌نامه‌اش، چنین تعبیری برای میناکاری ارائه داده است:

نقاشی و تزیین فلزاتی همانند طلا، نقره و مس، به‌وسیله رنگ‌های لعابدار مخصوصی که در حرارت بسیار زیاد، پخته و ثابت شود.

رنگ میناکاری 

«آرتور پوپ» (Arthur Pope)، مورخ و خاورشناس آمریکایی، در کتاب «بررسی هنر ایران» می‌گوید:

میناکاری هنر درخشان آتش و خاک است؛ با رنگ‌های پخته و درخشان که سابقه آن به ۱,۵۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد و ظهور آن روی فلز، در طول سده ششم تا چهارم پیش از میلاد و پس از سال ۵۰۰ پیش از میلاد مشاهده می‌شود.

هنر میناکاری در ایران بیش از جاهای دیگر مشهود بود و یکی از نمونه‌های قدیمی آن در عصر صفوی را ژان شاردن جهانگرد فرانسوی ذکر می‌کند که قطعه‌ای میناکاری اصفهانی است و نقش پرندگان و جانوران را بر روی رنگ‌های رنگی نشان می‌دهد. زمینه. و سپس در رنگ های آبی کمرنگ، سبز، زرد و قرمز...

مس پرکاربردترین فلز در میناکاری است. اما گفته می شود کیفیت میناکاری روی مس به خوبی طلا و نقره نیست. طلا و نقره تنها فلزاتی هستند که در ترکیب با مینا اکسید نمی شوند. بنابراین این دو فلز امکان اجرای طرح روی مینا را همراه با جزئیات و تشابه بیشتر می کنند.





:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: